IAIN PADANGSIDIMPUAN TINGKATKAN KERJASAMA DENGAN PERGURUAN TINGGI LUAR NEGERI

Dok. Humas (23/10/2017). Rektor IAIN Padangsidimpuan Prof. Dr. Ibrahim Siregar, MCL sedang menandatangani MoU bersama dengan Rektor KUIPs Mejar (K) Dr. Mohd. Mizan Bin Mohammad Aslam di Perlis Malaysia

Senin tanggal 23 oktober 2017. Rektor IAIN Padangsidimpuan Prof. Dr. Ibrahim Siregar, MCL menjalin kerjasama dengan Perguruan Tinggi Luar Negeri yakni Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs). Sebelum dilaksanakannya Penandatanganan MoU Rektor mendapat kesempatan sebagai tamu kehormatan senat dalam acara convocation ceremony pertama Kolej Universiti Islam Perlis Malaysia bertempat Mes Pegawai Kanan Polis Kangar Perlis.

Rektor IAIN Padangsidimpuan memasuki lokasi wisuda bersama Chansellor dan anggota senat lainnya. Wisuda perdana tersebut juga dihadiri Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail merangkap Tuanku Canselor KUIPs. Menteri Besar Datuk Seri Azlan Man dan Pengerus Lembaga Pengarah KUIPS, Prof Emeritus Datuk Dr Hassan Said turut menyaksikan majlis menandatangani MoU itu.

Penandatangan MoU dilaksanakan pada siang hari oleh Rektor IAIN Padangsidimpuan Prof. Dr. Ibrahim Siregar, MCL dan Rektor KUIPs Mejar (K) Dr. Mohd. Mizan Bin Mohammad Aslam yang juga langsung disaksikan Raja, Dekan Fakulats Syariah dan Ilmu Hukum IAIN Padangsidimpuan Dr. Sumper Mulia Harahap, M.Ag dan Civitas Akademika KUIPs.

Adapun diantara kerjasama yang disepakati adalah 1. Pertukaran Pelajar-Pelajar; Pelajar satu Pihak boleh diterima oleh Pihak lain untuk diterima masuk untuk mengikuti apa-apa Pengajian Lanjutan yang bersesuaian jika mereka memenuhi syarat kemasukan yang ditetapkan, 2. Mengadakan Bengkel dan Program Latihan Bersama; Kedua-dua pihak akan bersama-sama memulakan program, bengkel dan latihan yang mempunyai kepentingan bersama. Pihak yang memulakan mana-mana bengkel dan program atau latihan boleh menjemput kakitangan atau staf Pihak kedua untuk menyertai bengkel dan latihan atau program yang dipersetujui bersama secara bertulis antara kedua-dua pihak, 3 Projek Penyelidikan dan Pembangunan Bersama;Kedua-dua pihak akan bersama-sama memulakan projek penyelidikan dan pembangunan yang mempunyai kepentingan bersama. Kedua-dua pihak akan bertindak sebagai rakan kerjasama atau rakan penyelidik dalam semua cadangan penyelidikan yang dikemukakan oleh mana-mana pihak, 4. Program Pendidikan Bersama; Kedua-dua pihak akan berusaha untuk menyediakan program pendidikan bersama yang mempunyai kepentingan bersama dalam apa-apa peruntukan yang hendaklah diputuskan bersama secara bertulis antara kedua-dua pihak, 5. Pertukaran Staf dan Kakitangan;Kakitangan Akademik Mana-mana pihak boleh mengundang ahli Akademik pihak-pihak lain untuk cuti sabatikal jangka pendek atau latihan kedoktoran siswazah yang dibenarkan untuk terlibat dalam pengajaran atau penyelidikan ke atas apa-apa peruntukan yang hendaklah diputuskan bersama secara bertulis antara kedua-dua pihak. Kakitangan Bukan Akademik Kedua-dua pihak boleh membuat keputusan untuk bertukar-tukar kakitangan bukan akademik yang lain untuk menjalani latihan mengikut peruntukan yang akan diputuskan bersama secara bertulis di antara kedua-dua pihakm, 6. Pertukaran Penerbitan; Kedua-dua pihak akan menggunakan usaha yang bersungguh-sungguh untuk membantu satu sama lain dalam pertukaran penerbitan termasuk bahan-bahan yang berkaitan yang diperlukan untuk penyelidikan.(rtg/humas)

Dok.Humas (23/10/2017) Rektor IAIN Padangsidmpuan dan Rektor Perguruan Tinggi dalam Luar Negeri Foto Bersama setelah dilaksnakan penandatanganan MoU

Related Posts

3 Responses

Leave a Reply

Situs ini menggunakan Akismet untuk mengurangi spam. Pelajari bagaimana data komentar Anda diproses.